Schilderen (juni 2004 - juni 2005)

In de tijd dat de GSS in Erlecom zijn onderkomen zat, was overdekte stallingsruimte schaars. Daardoor heeft mijn loc lange tijd buiten in weer en wind moeten staan. Voor de loc zelf geen probleem, echter de gele laklaag was op een gegeven moment niet meer tegen de weersinvloeden bestand; het geel werd steeds lichter en roestvorming begon de overhand te krijgen.

 

Nadat de loc eerder volledig was gewassen, begon op 5 juni 2004 de demontage werkzaamheden om het frame te kunnen schilderen.

 

 

Tijdens Open monumentendag 2004 was er even tijd om de motorkap onder handen te nemen. Deze werd geschuurd en voorzien van een nieuwe laag menie.

 

Ook de plek waar de achterplaat tegen het frame zat was erg verroest. Dit is kaal gemaakt en voorzien van een dikke laag lijnolie in de hoop dat dit een flexibelere en degelijkere afdichting is dan menie.

 

Met de winter in aantocht heb ik de gedemonteerde onderdelen meegenomen naar mijn studentenflatje. Daar had ik de beschikking over een (warme) kelderbox waar ik naar hartelust kon schilderen.

 

Eerst werden alle losse onderdelen (op de motorkap na) voorzien van een eerste laag menie, vervolgens werden alle onderdelen voorzien van een laag stevige mintgroene "scheepsverf" om verdere roestvorming in de toekomst te voorkomen.

 

Nadat alle onderdelen ook 2x waren afgelakt zijn op 19 maart 2005 de onderdelen weer teruggebracht naar de Ooijpolder. Alle onderdelen waren weer in een straal van 10 meter bij elkaar!

 

Nadeel was dat de weersomstandigheden flinke invloed hadden op de werkzaamheden. Een oude partytent deed dienst als "instant locloods". Het frame werd voor een tweede maal zwart geschilderd en ook de motor en versnellingsbak kregen 2 lagen gele verf. Daarna konden alle onderdelen weer langzaam aan worden gemonteerd. 

 

Op 11 juni zijn de laatste onderdelen samengevoegd en was er weer een complete loc! Gelukkig kon ook het probleem aan de versnellingsbak eenvoudig worden verholpen, de koppeling moest namelijk worden gesteld. Aan de hand van de originele gebruikshandleiding was dit eenvoudig te doen. Uiteraard moest er ook testgereden worden!